Helsingin kaupunginkirjasto
SvenskaEnglish
Haku Plussa-tietokannasta
Helsingin kaupunginkirjaston etusivulle
Ulkomaalaiskirjaston kuva 1   Ulkomaalaiskirjaston kuva 2   Ulkomaalaiskirjaston kuva 3   Ulkomaalaiskirjaston kuva 4   Ulkomaalaiskirjaston kuva 5  
     
 
Näin käytät kirjastoa



Kirjasto - portti tiedon ääreen

Jokaisessa kunnassa on kirjasto, jota kaikki voivat käyttää.
Kirjastoon voi mennä lukemaan lehtiä tai kirjoja ja lainaamaan niitä. Kirjaston käyttö on ilmaista.

Kirjasto palvelee sekä lapsia että aikuisia.
Kirjastossa on tietokirjoja ja kaunokirjoja, kuten romaaneja,
runokirjoja ja kuvakirjoja.
Kirjojen lisäksi kirjastossa on
- sanomalehtiä
- aikakauslehtiä
- musiikkia, tavallisesti cd-levyillä
- videoita
- kielikursseja
- cd-rom-ohjelmia
- esitteitä ja muuta tiedotusmateriaalia eri aloilta.

Kirjastossa on kirjoja ja muuta aineistoa suomeksi, ruotsiksi ja muilla kielillä. Voit ehkä saada kirjastosta lukemista myös omalla äidinkielelläsi.

Nykyään monissa kirjastoissa on tietokoneita, joita asiakkaat voivat käyttää. Niiden avulla voi hakea tietoa Internetistä.

Suomessa kirjastot ovat hyvin suosittuja.Niitä käytetään paljon.
Kirjastot ovat kuntien omistamia ja ne toimivat verovaroilla.
Valtio tukee kuntien kirjastoja raha-avustuksilla.

Nykyään monissa kirjastoissa on tietokoneita, joita asiakkaat voivat käyttää.

 

Näin käytät kirjastoa

Kirjaston käyttösäännöissä selvitetään tarkasti, miten kirjastoa käytetään. Tutustu oman kirjastosi käyttösääntöihin. Saat ne kirjastosta.

Tietyn kirjan tai muun aineiston löytäminen kirjastosta voi olla aluksi hankalaa. Kirjaston työntekijät opastavat mielellään kirjaston käytössä ja auttavat aineistojen ja tiedon hakemisessa.

Voit mennä vapaasti kirjastoon lukemaan kirjoja ja lehtiä tai etsimään tietoa. Muista, että et ole yksin kirjastossa. Puhu hiljaisella äänellä. Anna muiden lukea ja keskittyä rauhassa.

Kirjoja, lehtiä ja muuta aineistoa voi yleensä lainata kotiin.
Isoja tietosanakirjoja ja lehtiä luetaan kuitenkin tavallisesti kirjastossa.

Virkailija kirjaa lainasi tietokoneelle.


Kirjastokortti

Lainaamista varten tarvitset kirjastokortin. Sen voivat saada kaikki Suomessa asuvat. Saat sen esittämällä passin tai henkilöllisyystodistuksen.

Lapsi voi saada oman kortin, mutta korttia haettaessa tarvitaan vanhemman tai muun aikuisen kirjallinen suostumus.

Kirjastokortti on näytettävä joka kerta, kun lainaat jotain kirjastosta.

Kirjastokortti on henkilökohtainen.Muut eivät saa käyttää sitä.
Kirjastokortin omistaja on vastuussa kaikesta aineistosta, joka kortilla on lainattu. Pidä hyvää huolta kortistasi! Ilmoita heti kirjastoon, jos kirjastokorttisi katoaa.

Pääkaupunkiseudun kirjastokortti

 

Laina-aika

Laina-aika on yleensä neljä viikkoa. Musiikin, videoiden ja cd-rom-ohjelmien laina-aika on kuitenkin lyhyempi.

Lainaamisen yhteydessä saat eräpäiväkortin tai kuitin. Siihen on merkitty päivämäärä, jolloin aineisto pitää palauttaa. Jos palautat aineiston myöhässä, kirjasto perii sinulta
myöhästymismaksun.Päivän tai parin myöhästyminen maksaa vain vähän. Maksu on suurempi, jos aineisto on paljon myöhässä.

Jos tarvitset lainaamaasi aineistoa eräpäivän jälkeen, voit uusia lainan kirjastossa.

  • Etsi hyllystä kirja tai muu aineisto,jonka haluat lainaksi.
  • Vie se kirjastovirkailijalle.
  • Näytä kirjastokorttisi.
  • Virkailija kirjaa lainasi tietokoneelle.
  • Saat lainaamisen yhteydessä eräpäiväkortin tai kuitin.
  • Säilytä se. Näin muistat, milloin sinun on palautettava aineisto.
  • Palauta lainaamasi aineisto ajoissa takaisin kirjastoon.
  • Palauttamisen yhteydessä ei tarvita kirjastokorttia.

Kirjaston kokoelmat ovat kaikille yhteisiä.Kohtele lainaamaasi aineistoa hyvin ja pidä se siistinä. Seuraavakin lainaaja haluaa lukea puhtaan kirjan!

Jos kortillasi lainattu aineisto katoaa tai turmeltuu, sinun on maksettava siitä korvaus.




Säilytä oma äidinkielesi!

Oman äidinkielen säilyttäminen on tärkeää. Äidinkielen taitosi säilyy puhumalla ja lukemalla. Kirjastosta saat lukemista omalla äidinkielelläsi.

Lue myös lapsillesi ääneen lastenkirjoja omalla äidinkielelläsi.

Lukeminen on ilo!

Lapsia kannattaa innostaa kirjaston käyttäjiksi.

 

Jos kotikuntasi kirjastossa ei ole kirjoja omalla kielelläsi, voit tilata niitä kirjaston kautta. Kirjasto hankkii toivomasi kirjat isommista kirjastoista tai Ulkomaalaiskirjastosta.

Ulkomaalaiskirjasto toimii Helsingin kaupunginkirjastossa. Se hankkii erikielisiä kirjoja, musiikkia ja videoita, joita lähetetään pyydettäessä muihin kirjastoihin.

Kaikki Helsingin kaupunginkirjaston ja Ulkomaalaiskirjaston kirjat
löytyvät myös Internetistä HelMet-tietokannasta.
Sen Internet-osoite on: http://www.helmet.fi

Monikulttuurinen kirjasto MCL on ulkomaalaisille tarkoitettu www-palvelu. Sieltä löydät tietoa kirjastoista, Suomesta ja vaikkapa omasta maastasi. Voit käyttää MCL:ää esimerkiksi kirjastoissa, joissa on Internet-yhteys.
Osoite on: http://www.lib.hel.fi/mcl


Julkaisija: Ulkomaalaiskirjasto / Helsingin kaupunginkirjasto
Toimittaja: Ari Sainio / Selkokeskus
Kuvat: Helsingin kaupunginkirjasto

 
Ulkomaalaiskirjasto
Helsingin kaupunginkirjasto